Közlemény

Collapse
No announcement yet.

Kit ránt magával a zeneipar?

Collapse
X
  • Szűrés
  • Idő
  • Mutat
Clear All
new posts

  • Kit ránt magával a zeneipar?

    Kivételesen messziről kezdeném a történetet. Néhány hónapja volt arról hír, hogy az amerikai hatóságok rákérdeztek, hogy is lehet az, hogy a RIAA és az MPAA figyelmen kívül hagy minden olyan tanulmányt ami a filecserét nem károsnak mutat, és a független kutatásokkal szemben ragaszkodnak a saját nem túl megalapozott adataikra. De miért tenne így a zeneipar?

    Nem megoldás az sem, hogy a P2P elleni fellépés miatt éri meg hazudni, hiszen ha a P2P hasznos a zene és filmipar számára, akkor miért akarnának ez ellen fellépni? És különben is, akkor miért is csökkennek az eladások pont akkor, amikor az interneten folyó illegális letöltések mennyisége növekszik? Van-e jobb kapocs a két trend között mint a RIAA és MPAA feltételezése?

    Egyetlen jobb kapcsot tudok kapásból említeni: A szórakozás különböző formái versenyeznek egymással az időnkénrt és a pénzünkért. Ha többet internetezünk (játszunk internetes játékokkal, stb) akkor kevesebbet hallgatunk zenét, nézünk filmet. Az Internet térhódítása így a zeneiparnak vesztességet okoz, viszont törvényszerűen nő vele együtt a filecsere forgalma is.

    Létezik egy kevésbé egyértelmű kapcsolat is: Ha az Interneten vásárolunk azzal a helyi lemezboltok vásárlókat vesztenek, ha pedig ezek nem tudnak gazdaságosan működni, marketingre költeni, stb. akkor olyan vásárlókból is kevesebbet érnek el akik nem interneteznek.

    És még egy apróság: Az MP3 megjelenése is kapcsolódik a net és a számítógép terjedésével.

    Míg korábban a kazetta megjelenésével (rossz minőségben tudtál másolni) sokan megvették újra a lemezen már birtokolt zenéket, a CDkre váltás is ismételt vásárlást hozott, működtek a vállogatáslemezek (kazetták) is, akkor is, ha az ezeken lévő számokat amúgy már birtokoltuk.

    AZ MP3 megjelenése viszont nem hoz ismételt vásárlást. Ráadásul nem merül fel a vállogatások vásárlása sem. Lehet számonként is vásárolni.

    És a kisebb, kezdő zenekarok a zeneipar közreműködése nélkül is eljutnak a fogyasztóhoz, furcsa konkurenciát teremtve. A nagyobb választék miatt többféle zene fogy, de jóval kisebb példányszámokban, romlik a volumenhatékonyság...

    Míg korábban az újabb technológiák jobb hangzást jelentettek, ez is serkentette az eladásokat, addig a DVD-Audio és hasonló formátumok elkaszálása azt is jelenti: A CDnél, MP3nál nem terjedt el jobb megoldás. Nem veszel a jobb térhangzás, stb. kedvéért új albumokat...

    A pocsék volumenhatékonyság okán egy CD árában egyre nagyobb részt kapnak a költségek (akár a kiadó, akár a forgalmazó, kereskedő költségei), nehezebb kedvezményt adni, csökken a profit.

    Természetesen az Internet, számítógépes játékok, konzolok, stb. mellett pl. az olcsóbb utazás (fapadosok) is versengenek a zeneiparral. Disco helyett mehetsz Párizsba is...

    A zeneiparnak viszont ezekre a kérdésekre nincs válasza, nem tudják a költségeket úgy csökkenteni, hogy továbbra is legyen megfelelő profitjuk, stb. Ha ez tudatosul befektetőkben, bankokban, partnerekben (boltok, stb) az nagyon sokat árthat a zeneiparnak. Kell egy bűnbak, lehetőség elfedni ezeket a szempontokat néhány mondvacsinált szemponttal.

    Nos itt jön a képbe a kalózkodás. Hiába hasznos a P2P a zeneiparnak sok tanulmány szerint - ha nem vesszük figyelembe, hogy a versenytársakat (netezés, videojáték, stb) is legalább ennyire erősíti - mégis többet ér bűnbakként.

    A zeneiparnak talán - rövid távon.

    Természetesen a filmipar számára is akadnak hasonló kihívások...

    A problémák felszínre kerülése, a bűnbakkeresés okán való hitelvesztés viszont szép bukásra ad lehetőséget, és akár másokat is magukkal ránthatnak. De kik lehetnek az érintettek?

  • #2
    pff... 3 éve senki nem reagál erre a jó kis témára?

    Nemrég olvastam, hogy az USA-ban a FBI kötelezi az internetszolgáltatókat arra, hogy figyelje az internetezők forgalmát.
    Most még biztos csak a bűnüldözési és biztonsági szempontok vezetik őket, de simán kinézem, hogy előbb-utóbb műszaki módszerekkel akadályozzák majd a fájlcserélést is.

    Lehet, hogy ez a meccs még nem lefutott, a kiadók ismét hízásnak indulnak és talán a lemezboltok is visszatérnek?
    Az biztos, hogy koncerteket szervezni befutott zenészeknek megéri.
    Itthon viszont egyre kevesebben tudnak zenélésből megélni.

    Hozzászólás


    • #3
      Az internet nemzetközi, az FBI pedig országon belüli szervezet. Good luck!

      Valós cenzúra sem tud működni, a file-csere nélkül pedig nincs internet. Ki fog azzal foglalkozni, hogy a tömérdek adatból mi jogvédett és mi nem?

      Hozzászólás


      • #4
        Es az miert van,hogy a YouTube nehany zenei fölvetelnel azt irja ki, az ön orszagaban nem engedelyezett / jogvedett/ ?

        Hozzászólás

        Working...
        X